luni, 6 decembrie 2010

Made in Reşiţa - România

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:
"Made in Reşiţa - România "




Puţini sunt cei care ştiu că simbolul Parisului, celebrul Turn Eiffel, a fost realizat după o tehnologie inventată în România de inginerul Gheorghe Pănculescu.

Dupa ce a absolvit cursurile Politehnicii din Zurich , inginerul Gheorghe Pănculescu ajunge să lucreze în cadrul companiei Eiffel, la recomandarea marelui scriitor Vasile Alecsandri.
În 1878, Pănculescu revine în ţară pentru a construi calea ferata Bucureşti-Predeal.
În acea perioadă, inginerul inventează un sistem de îmbinare a traverselor de cale ferată, care avea să revoluţioneze construcţiile metalice. Astfel, datorită metodei de montare a şinei pe traverse în afara spaţiului căii ferate, Pănculescu a reuşit să termine lucrarea concesionată în mai puţin de un an, deşi termenul de livrare era de aproape cinci ani.



Pănculescu l-a găzduit pe Gustave Eiffel

Impresionat de proiectul inginerului român, Gustave Eiffel se deplasează special la Vălenii de Munte pentru a-l întalni pe Pănculescu, cel care avea să devina inspector general al Căilor Ferate Române. Eiffel a vrut să vadă tehnologia folosită de acesta la montarea căii ferate.
În 1879, în casa unde se află acum Muzeul Nicolae Iorga, francezul a fost găzduit de Pănculescu şi a fost impresionat de genialitatea invenţiei româneşti.
Aici, Gustave Eiffel, care avea să devină celebru, i-a vorbit gazdei despre proiectul său, înaltarea unui turn ieşit din comun, la Paris, pentru Expoziţia Universală din 1889.
Împreună au discutat despre adaptarea tehnicii inventate de Pănculescu la construcţia turnului, folosind subansamble metalice confectionate la sol şi asamblate după aceea, pe masură ce se înalţa lucrarea. Interesant este şi faptul ca destinul celor doi ingineri avea să se incheie, în acelaşi an, 1922.

Cunoscut în Franţa, anonim în România

Profesorul Eugen Stănescu de la Muzeul Judeţean de Istorie şi Arheologie s-a numarat printre puţinii cercetatori ai acestui inedit episod.
A fost special în Franţa pentru a studia cât de cunoscut este aportul inginerului român la ridicarea simbolului oraşului luminii.
Studiind documentele acelor vremuri, profesorul a găsit un studiu intitulat "Communication sur les travaux de la tour de 300 m", datat 1887, în care celebrul inginer Alexandre Gustave Eiffel precizeaza că turnul care îi poarta numele nu s-ar fi putut construi dacă nu ar fi aflat de tehnica inovatoare folosită de inginerul român Gheorghe Pănculescu la construcţia tronsonului de cale ferată Bucureşti-Predeal. Din păcate, numele românului este mult mai cunoscut în Franţa decât în ţara unde s-a născut.
Doar la insistenţele profesorului Stănescu, o şcoală generală din Vălenii de Munte poartă numele inginerului Pănculescu.



Reşiţa

Repere de ordin geografic, administrativ şi istoric = Reşiţa este situată pe malul Bârzavei. În apropiere se află exploatări de huilă, pe Valea Domanului, de minereuri de fier la Lupac şi Ocna de Fier, precum şi de calcare.
*Istoric: vechi tradiţii industriale (sec. XVIII - primele furnale şi prima locomotivă cu aburi); Turnul Eiffel din Paris este construit cu oţel fabricat la Reşiţa ..

Pe fiecare piesa de metal ce compune turnul Eiffel scrie:
"Made in Reşiţa - România "

Un comentariu:

Ilonely spunea...

Ar fi amuzant daca n-ar fi vorba de un fenomen din ce in ce mai des intilnit: trintirea a tot felul de aberatii pe post de truisme. Si ce e si mai trist, e ca de multe ori li se da crezare!
http://www.toureiffel.fr/teiffel/uk/documentation/structure/page/structure.html
Pentru conformitate, mai jos e un copy/paste de pe site-ul oficial al Turnului Eiffel unde sint aratati furnizorii de cornier si platbanda, cu preturile practicate.
“The parts used to construct the Tower
http://farm2.staticflickr.com/1263/1408919953_ec8d919d41_z.jpg
All of the iron came from the factories of Mr. Dupont and Mr. Fould, blacksmiths located in Pompey (Meurthe-et-Moselle), who were represented in Paris by their director Mr. A. Prègre and who kept us informed on iron grades. They were delivered at the following prices:
...
The rivets came from Mr. Letroyeur and Mr. Bouvard in Paris. The quality was that of boiler or locomotive rivets.”